Corja Kuiken psycholoog

Yoga

Yoga is het in balans brengen van lichaam en geest door middel van adem-, concentratie- en ontspanningsoefeningen.

De mens bestaat uit drie aspecten: lichaam, geest en ziel. Er zijn dan ook drie behoeften waaraan moet worden voldaan, wil de mens in evenwicht zijn.

  1. Gezondheid: de lichamelijke behoefte
  2. Kennis: de psychische behoefte
  3. Innerlijke vrede: de spirituele behoefte

Als in deze drie behoeften voorzien is, is er sprake van harmonie. Yogaoefeningen helpen u om zelfdiscipline en zelfbewustzijn te ontwikkelen. 

De oefeningen bevorderen de doorstroming van energie in ons lichaam. Blokkades (plaatsen waar spanning zich vast zet) kunnen daardoor opgeheven worden. Door de oefeningen leren we onszelf steeds beter kennen zowel geestelijk als lichamelijk. Yoga biedt tegenwicht in ons drukke, stressvolle leven waar we te maken hebben met onrust, slapeloosheid, spijsverterings- en ademhalingsproblemen en zenuwstoornissen.

Yogales

Tijdens de yogales leert u verschillende yogahoudingen en adem- en ontspanningsoefeningen.

Yogahoudingen verlichten lichamelijke spanningen en stijfheid. Ademoefeningen leren u de adem goed te gebruiken, om zo in uw kracht te komen. Ontspanningsoefeningen helpen u om spanningen los te laten. Yoga kan de gevolgen van mentale stress opvangen. 
Yoga kan op een zachte manier lichamelijke klachten verminderen zoals bijvoorbeeld bij rug- en nekklachten.
Iedereen kan yoga beoefenen, ongeacht leeftijd of leefomstandigheden. De yoga beoefen je binnen je eigen grenzen en mogelijkheden.

Yogalessen worden individueel of in groepsverband gegeven.

Lestijden
woensdagavond: 18.45 uur - 20.00 uur en 20.00 uur - 21.15 uur

woensdagavond: 21.30 uur - 22.30 uur voor echtparen en mannen                                               donderdagochtend: 9.15 uur - 10.30 uur en 10.30 uur - 11.45 uur


maandagmiddag, dinsdagmiddag en donderdagmiddag zijn mogelijk in overleg

Bedrijfsyoga

De werkbelasting kan oplopen of zelfs te groot worden door toenemende werkdruk of door snel opeenvolgende veranderingen in de werkomgeving, eventueel in combinatie met privé-omstandigheden.

Fysieke oefeningen verlichten lichamelijke spanningen. Ontspannings- en ademhalingsoefeningen vangen de gevolgen op van mentale stress.

Positieve gevolgen van bedrijfsyoga:

  • Terugdringing en voorkomen van ziekteverzuim
  • Verhoging van de vitaliteit van de medewerkers
  • Voorkoming van mogelijke uitval (burnout)
  • Vermindering van stress en betere stresshantering
  • Betere en gerichte concentratie
  • Een betere lichaamshouding

bedrijfsyoga